پژوهش در سرطان

زندگی انسان معاصرهمراه با پیشرفت های مهمی در حوزه های علم و تکنولوژی بوده است. اما هم زمان تعارض بعضی از این پیشرفت ها با سلامت انسان بر همگان مشهود است. سرطان یکی از بیماری های مهلکی است که آمارها نشان میدهند هر روز در سطح جهان و جامعه ایرانی گسترش بیشتری پیدا میکند. این که چگونه این بیماری پدید می آید و راه های پیشگیری از آن چگونه است در کتابی که انجمن سرطان ایران در سال گذ شته به چاپ رسانده است قابل دسترسی است(از طریق سایت انجمن سرطان ایران) بخشی از فعالیت هایی که میتوان در جهت پیشگیری انجام داد در سطح آموزش فردی و گروهی است که در آن افراد و خانواده ها بطور مستمر آموزش دیده و از عادات نا سالم در مصرف مواد سرطان زا دقت بیشتری انجام داده و شیوه زندگی مناسب تری را پی میگیرند.
اما بخشی که باید به آن توجه ویژه ای داشت، بخش پژوهش در زمینه پیدا نمودن راه کارهای مناسب برای مبارزه با سرطان در جمعیت ایرانی میباشد. متاسفانه در زمان کنونی کمتر میتوان آماری را از جمعیت مبتلا به سرطان و یا در معرض ریسک ابتلا به سرطان پیدا نمود که شیوه زندگی ایرانی مربوط باشد. یکی از مهمترین فعالیت هایی که باید در حوزه تشخیص و درمان سرطان انجام داد، تهیه آمار صحیح از جمعیت ایرانی در معرض خطر ابتلا به سرطان میباشد و هم زمان باید به شناسایی زمینه های ژنتیکی ریسک ابتلا به سرطان در این جمعیت اقدام شود.
 در این ارتباط انجمن سرطان ایران فعالانه در انجام طرح های پژوهش محور در حوزه عوامل ایجاد خطر و تشخیص و درمان سرطان اعلام آمادگی میکند و اخیرا همکاری در مطالعات شناسایی ژن های مهم در بیماران ایرانی مبتلا به برخی سرطان ها را نیز آغاز نموده است. امید است با نگرشی پژوهش محور انجمن سرطان بتواند در سال های آینده اطلاعات کافی از جمعیت ایرانی مبتلا به سرطان و یا با ریسک بالا در ابتلا به سرطان بدست آورده و در حوزه پیشگیری وتشخیص و درمان بتواند افراد سالم  و پزشکان متخصص در درمان سرطان در سطح کشور را یاری دهد.
در اینجا از کلیه متخصصین، دانشمندان و دانشجویان پزشکی و علوم پایه در کشورکه علاقمند به پژوهش در حوزه تشخیص و درمان سرطان میباشند درخواست میشود اعلام آمادگی خود را با ذکر نوع مطالعه و اطلاعات مربوطه از طریق سایت انجمن سرطان ایران در اختیار مسئولین انجمن قرار دهند تا مورد بررسی قرار گرفته و در جهت اجرای علمی و صحیح طرح و اجرایی نمودن پروژه های تحقیقاتی کمک های لازم انجام پذیرد. به امید روزی که همه بیماران سرطانی درمان گردند و پیشگیری از سرطان سرلوحه زندگی همه ایرانیان قرار گیرد.

آموزش

مرکز جامع سرطان

مؤسسه تحقيقات، درمان و آموزش سرطان مجموعه‌ای است متشكل از نيروهای متخصص و همچنين نيروهای داوطلب در سطح ملی كه با همكاری ارگان‌ها و سازمان‌های ذيربط و با هدف پيشگيری، كمك به حفظ سلامتی و كاهش خطر ابتلا به سرطان و عوارض ناشي از آن، از طريق برنامه‌ريزی، تحقيق، آموزش و پيشگيري و ارائه خدمات اطلاع‌رسانی به مردم، با سرطان و عوارض آن در كشور مقابله می‌كند.

پایگاه اینترنتی مؤسسه تحقیقات آموزش و پیشگیری سرطان با بیش از 4000 صفحه محتوای علمی معتبر و به‌عنوان جامع‌ترین سایت اینترنتی کشور در زمینه سرطان مطرح می‌باشد. این پایگاه موفق شد در پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در سال 1390 به رتبه سوم بهترین پایگاه در حوزه بهداشت و سلامت نائل گردد.